نمایشگاه برای نمایشگاه

نمایشگاه های در حال برگزاری

اولین نمایشگاه رونق تولید

۱۳۹۸/۰۶/۲۶ الی ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
نمایشگاه بین المللی اصفهان

سیزدهمین نمایشگاه تخصصی کاشی و پوشش های ساختمانی

۱۳۹۸/۰۶/۲۶ الی ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
نمایشگاه بین المللی اصفهان

بيستمين نمايشگاه عرضه مستقيم كالا ( فروش پاييزه )

۱۳۹۸/۰۶/۲۲ الی ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
نمایشگاه بین المللی مشهد

نخستین نمایشگاه کتابهاي آموزشی و کمک آموزشی ایران

۱۳۹۸/۰۶/۲۲ الی ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
نمایشگاه بین المللی تبریز

نمایشگاه فروش پاییزه

۱۳۹۸/۰۶/۲۴ الی ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
نمایشگاه بین المللی استان همدان

همین نمایشگاه فروش پاییزه

۱۳۹۸/۰۶/۲۳ الی ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
نمایشگاه بین المللی گلستان

نمایشگاه برای نمایشگاه

تعداد مشاهده : ۶۷۲۱ | ۱۳۹۸/۰۴/۱۰

حسین زاده افزود: دستیابی کشور‌های دنیا به بیش از 45 تریلیون دلار تجارت جهانی کالا و خدمات در هر سال و رونق شدید صادرات کالا‌های دانش بنیان و توسعه صنعت گردشگری در سال‌های اخیر تا حدود زیادی مرهون برپایی نمایشگاه‌های بین المللی تخصصی در ابعاد وسیعی بود که در دهه‌های گذشته مقرون به سابقه بوده است.

وی بیان کرد: برای نمونه یادآوری می‌شود تا اوایل دهه 1370 در کشور ما سالانه تنها شاهد برپایی چند نمایشگاه بین المللی بازرگانی در تهران بودیم، اما امروزه شاهد برپایی حدود 500-600 نمایشگاه در ابعاد و تنوع گوناگون در سراسر کشور هستیم و همه استان های کشور نیز به ایجاد مراکز نمایشگاهی متناسب با امکانات و توانمندی‌های خود اقدام کرده اند.

محمدجواد قنبری معاون  امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز گفت: صنعت نمایشگاهی در دنیا سالانه بیش از 300 میلیون نفر را به‌عنوان بازدیدکننده جذب خود می ‌کند و این صنعت به‌صورت غیرمستقیم، 300 میلیارد دلار را در اقتصاد جهانی در اختیار خود دارد.

همچنین حضرتی عضو هیئت مدیره شرکت نمایشگاه‌ها، با اشاره به نقش صنعت نمایشگاهی در اشتغال و اقتصاد کشور گفت: صنعت نمایشگاهی در ایران توانسته برای بیش از 2000 نفر به‌صورت مستقیم اشتغال ایجاد کند و به‌صورت غیرمستقیم در اشتغال 700 هزار نفر نقش دارد و به‌عبارت دیگر، نمایشگاه‌ها چرخه‌ای هستند که می‌توانند اشتغال و درآمدزایی قابل‌توجهی برای کشور داشته باشند.

بنا بر این گزارش و به گفته مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی در سال 660 نمایشگاه در کشور برگزار می شود که اگر به فعالیت هر نمایشگاه را 3 روز در نظر بگیریم 1980 روز نمایشگاه خواهیم داشت یعنی در روز 6 نمایشگاه در حال برگزاری است.

نمايشگاه‌ها تنها براى نمايش کالاها و انجام مذاکرات تجارى پيرامون آنها برگزار نمى‌شوند، بلکه اطلاعات گوناگون در زمينه قيمت‌هاى رقابتى در سطح جهاني، آخرين استانداردهاى کيفي، آخرين پيشرفت‌هاى صنعتي، دستاوردهاى پژوهش علمى و ايده‌هاى اقتصادى - تکنولوژى نيز در خلال برگزارى نمايشگاه‌ها مورد تبادل قرار مى‌گيرند.

از سوی دیگر برگزاری نمایشگاه ها یک خیز صادراتی بوده و این امر ارزش صادراتی دارد که اگر با سبقه صادراتی صورت گیرد، درآمد گردشگری نیز خواهد داشت و با وجود برگزاری 6 نمایشگاه در روز باید شاهد تحول چشمگیری در عرصه اقتصادی کشور باشیم.

در مصلی، شهرآفتاب، نمایشگاه بین المللی و مناطق آزاد و ... حداقل 40 فضای نمایشگاهی در کشور وجود دارد که طبیعتا هزینه تعمیر و نگهداری دارند.

حال در شرایطی که فضای صادراتی مطلوبی در کشور نداریم، کارآیی این نمایشگاه ها چیست؟ برخی از این نمایشگاه ها صرفا برای اینکه کاری انجام شده باشد و اسمی باشد برگزار می شوند و بازدهی مناسبی ندارند. نمایشگاه ها، غرفه و فضا اختصاص می دهند و در ازای آن پول می گیرند و گاهی منطق صادراتی در آن ها حاکم نیست.

با توجه به اینکه درصد چشمگیری از مواد اولیه و مواد واسطه ای در داخل قابل تامین است ولی فعالان اطلاعاتی از آن ها ندارند، آیا این فضاهای خالی در این شرایط تولید می توانند کارآیی مناسبی داشته باشند؟

تاريخچه مختصري از برگزاري نمايشگاه در ايران

از آنجا كه در گذشته امكان بدست آوردن تمام نيازها و احتياجات به طور روزمره ميسر نبود و از طرفي امكان شناسايي افراد و گروه هايي كه بتوانند اين نيازها را بر طرف كنند نبود، صاحبان كالا و خدمات در محل هايي گردهم آمده و نسبت به عرضه آنچه كه در اختيار داشتند و مازاد بر نيازشان بود اقدام می کردند. در حقيقت مي توان گفت قبل از دوران پيدايش پول نيز نمايشگاه هاي مختلفي برپا مي شده و يكي از عوامل تأثير گذار در پيدايش و رواج سكه هاي قيمتي (پول) برگزاري و برپايي اينگونه نمايشگاه ها بوده است.

هرچند برپايي اين گونه بازارها مفهوم امروزي نمايشگاه را نداشت، ليكن تداوم آن و تغيير شكل و شيوه هاي عرضه و برپايي آن در طول مدت زمان زمينه هاي شكل گيري نمايشگاه هاي پيشرفته را پديد آورد و همانطور كه مي بينيد در عصر حاضر بازارچه ها و مكان هاي دادوستد قديم تبديل به فضايي براي تبادل اطلاعات و افكار و دانش و تكنولوژي بين ملل مختلف شده است.

در ايران و در گذشته اي بسيار دور، همانند ديگر كشورهاي دنيا، برپايي بازارهاي مكاره بر سر راه مسيرهاي تردد كاروان هاي تجاري و تشكيل بازارچه هاي محلي جهت تبادل كالا و خدمات متداول بوده است ولي هيچ كدام از آنها شكل نمايشگاه هاي امروزي را نداشته اند.

اولين اقدام نمايشگاهي صورت گرفته توسط ايرانيان، حضور تعدادي از بازرگانان در سال 1230 هجري قمري (1851 ميلادي) در زمان ميرزا تقي خان امير كبير در نمايشگاه كريستال پالاس لندن بوده است و از اولين اقدام تخصصي برپايي نمايشگاه بين المللي در كشور مي توان به نمايشگاهي از توليدات صنعتي كشور ايتاليا در سال1337 در تهران اشاره کرد.

پس از آن وزارت امور اقتصاد و دارايي در سال 1347 به منظور برپايي نمايشگاه هاي صنعتي، شركت سهامي نمايشگاه هاي بين المللي ايران را در محل فعلي خود تاسيس کرد و از سال 1352 به بعد همه ساله در فصول شهريور و مهر ماه اقدام به برپايي نمايشگاه هاي بين المللي بازرگاني تهران کرد. شركت سهامي نمايشگاه هاي بين المللي ايران از سال 1353 از وزارت امور اقتصاد و دارايي جدا و به وزارت بازرگاني ملحق شد بعدها و با توجه به تغيير شيوه هاي برگزاري نمايشگاه ها، نمايشگاه بين المللي بازرگاني تهران پس از برگزاري بيست و ششمين دوره خود در سال 1379 جاي خود را به نمايشگاه هاي تخصصي داد و از آن سال تا به امروز نمايشگاه هاي تخصصي متعددي با عناوين خاص خود در حال برگزاري هستند.